Op vrijdag 6 januari hebben 41 kinderen tussen de 12 en de 18 jaar zich verzameld in de gymzaal van Sportfun Joure. Allemaal met maar één doel: Dé Alleskunner van De Fryske Marren worden!
Er werden in totaal 22 opdrachten uitgevoerd. De opdrachten moesten zo snel mogelijk worden uitgevoerd door de deelnemers. Lukte dit niet, of was de deelnemer als laatste over, dan lag hij/zij uit het spel. Per ronde vielen er 1 of 2 deelnemers af. De opdrachten varieerden van de ‘bottle flip’ met verhuisdozen tot een zwemband leeg laten lopen en weer terug in het zakje krijgen. Alleen een échte alleskunner kon al deze opdrachten doorstaan. Het spel dat over het algemeen het lastigst werd ervaren was ballon schieten. De deelnemers moesten met behulp van een elastiekje de ballon van een hoedje afschieten. Het spel dat veel deelnemers goed afging was het allereerste spel. Via een net dat hoog de gymzaal in was gehesen vielen 39 balletjes naar beneden. De 41 deelnemers die aan de start van de alleskunner stonden moesten zo snel mogelijk een balletje vangen en op een bankje gaan zitten. De 2 die overbleven waren de eerste 2 afvallers van de dag.
De opdracht voor een plek in de finale was het beklimmen van de klimmuur. Er waren in deze fase van de wedstrijd slechts 4 deelnemers over. De tijden lagen ontzettend dicht bij elkaar. Eline had de snelste tijd met 19,2 seconden en was als eerste verzekerd van een plekje in de finale. Uiteindelijk was het nog spannend tussen Jurre en Annika, die hadden beide namelijk een tijd in de 23 seconden. Maar Jurre was uiteindelijk toch net iets sneller en mocht door naar het finale spel.
Het finalespel was een wedstrijd ballon hooghouden. De ballon moest door de deelnemers om en om worden aangetikt. Door de obstakels in het veld konden de deelnemers het elkaar moeilijk maken. De finale werd gespeeld tussen Eline en Jurre. Uiteindelijk is Jurre dé Alleskunner van De Fryske Marren geworden. Jurre ging niet alleen met de titel ‘Dé Alleskunner van De Fryske Marren’ naar huis maar ook met 10 vrijkaartjes voor Swimfun! De overige deelnemers gingen naar huis met een kaartje met daarop hoever ze waren gekomen. Alle deelnemers die meededen mochten met korting zwemmen die dag zodat snelle afvallers niet gelijk naar huis hoefden.